-->

Concert 17 april 2019, Kerk aan de Haven, Waalwijk

uim 100 toehoorders waren aanwezig bij het eerste concert van de serie 2019. De bezoekers hadden meer oor voor Kamerkoor Tourdion en organist Sjak Smulders dan voor de voetbalwedstrijd Ajax-Juventus.

jak Smulders trapte af met een orgelwerk van G. Böhm. Een minder bekend werk van de Duitse componist die veel invloed heeft gehad op J.S. Bach. Het Preludium Fuga en Postludium in g min. werd door de organist gespeeld met een transparante registratie. Rik Muselaers (dirigent) liet het koor in een kring rondom het publiek het prachtige “Adoramus te” zingen. Een zetting van Monteverdi waarin het kruis van Christus wordt bezongen. Het werk werd sober en warm voorgedragen.
Een polyfoon orgelwerk van Gibbons en het middendeel uit de vierde triosonate van Bach werden door de organist zeer kundig gespeeld. Bij Bach was de klankverhouding tussen de twee manualen en pedaal bijzonder evenwichtig.
Het koraal “Liebster Jesu wir sind hier” werd vervolgens op het hoofdwerk met de sesquialter gespeeld: fraai klinkend en met mooi uitgevoerde versieringen.

ourdion sloot op het orgelwerk aan door achter gesloten deuren het koraal “Liebster Jesu” te zingen. Een bijzonder effectvolle beslissing van de dirigent.
Het “Abendlied” van Rheinberger klonk op het einde in een prachtig pianissimo. Enkele orgelwerken en twee motetten van Stanford volgden hierna. Romantische klanken zonder overdaad. Met het “Rise up, my love, my fair one” een tekst van koning Salomon en compositie van H. Willan wist Tourdion het publiek intens te boeien.
De avond werd besloten met het “Salve Regina” van Pärt. Zowel het koor als de organist met dirigent Muselaers wisten de gewijde en mystieke sfeer van dit kerkgezang prachtig te verbeelden. De avond was een waardige start van de concertreeks 2019 van de Stichting Orgelkring Waalwijk.

*/ -->

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bereken deze opgave: (verplicht)